In mediawereld is Content (de verzameling van) informatie die gepresenteerd wordt aan een publiek middels een mediakanaal. Bij Content valt en staat alles met de doelgroep: ken je doelgroep en soigneer ze door te kiezen voor een van onderstaande soorten content of een mix ervan.

Geschreven Content

Tot de meest voorkomende bekende Content behoort het creëren van nieuwsberichten, blogposts, Facebookberichten, Twitterberichten en andere mediakanalen. Minder bekende Content zijn nieuwsbrieven, e-zines, folders, whitepapers, e-books, perberichten en zelfs rapporten of jaarverslagen.

Er zijn verschillende manieren waarop content geschreven kan worden:

  • Vanuit de losse pols: Een tekst schrijven voor iets wat je interesseert is niet heel moeilijk. Met een goede spelling en grammatica checker kom je al heel ver. Maar om een tekst te schrijven op commando over een topic dat je niet kent of niet ligt, dat is een heel ander paar mouwen. Dat vergt gedegen kennis , kunde én creativiteit.
  • Copywriting: Naast de Social Media Content is Copywriting zowat de meest voorkomende vorm van geschreven content, met name voor digitaal gebruik. Copywriters starten niet vanaf niks maar vanaf een brontekst, vaak uit een andere taal. Vanuit de brontekst moet dan een stuk worden geschreven. Copywriting is vaak niet 1 tekst maar meerdere met hetzelfde onderwerp met als doel overtuigen en/of verkopen.
  • SEO Copywriting: SEO copywriters gaan vaak aan de slag voor terugkerende teksten die zowat verplicht zijn door Google. De teksten worden dan geschreven met het doel conversie te verhogen. Met conversie bedoelen we het percentage bezoekers van een mediakanaal zoals bijvoorbeeld een website dat tot een transactie overgaat. Stilstaand water gaat stinken en dat geldt zo ongeveer ook voor Google: in beweging blijven is de boodschap. Google wil niets liever dan continue nieuwe content en liefst op gepaste tijden. De SEO moet Google dan meehelpen de ranking omhoog te duwen.
  • Copy Editing: Copy Editors zijn de meeste tijd bezig met het nakijken van teksten op juiste spelling, correcte grammatica en of de feiten juist zijn. Hoewel dit vroeger meer voor kranten en tijdschriften een noodzaak was, is copy editing tegenwoordig alles wat de klok slaat. De oorzaak hiervoor ligt weeral bij ons aller vriend(in) Google die vandaag de dag hoge eisen stelt aan interpunctie en feitelijke waarheden. Nog meer dan bij Copywriting of Content Writing uit de losse pols is relevantie zeer belangrijk bij Copy Editing.
  • Re Writing: Bestaande teksten laten herschrijven conform de hedendaagse normen is de goedkoopste manier om bestaande content te recyclen. Herschrijven is vooral een veelgebruikte optie voor websites waar al jarenlang niets meer aan gedaan is.

Visual Content

Bij visuele content wordt een onderscheid gemaakt tussen visual content die op zijn eigen als content kan worden ingezet en visual content die begeleidend is. Voor visual content die zonder meer kan worden gebruikt denken we aan social media videos zoals Instagram Reels en Instagram Posts, Facebook Live Videos, Tik Tok, Youtube, Vimeo, Youku enzoverder.

Overig beeldmateriaal zoals plaatjes, sliders, banners, infographics, screenshots, memes en noem maar op behoort tot begeleidende visual content bij geschreven content.

Luisterbare of Hoorbare Content

Bij begeleidende Audible Content denken we hoofdzakelijk aan muziekfragmenten die bijvoorbeeld online videos begeleiden. Zo kan bij Instragram Reels gekozen worden om een muziekfragment toe te voegen aan de eigen creatie of video.

Luisterboeken, audioboeken, podcasts zijn het eerste wat in ons opkomt aan audible content die niet begeleidend is. Desalniettemin zijn dit allemaal voor gebruik op internet. Daarbuiten zijn radio shows, interviews en speeches, en zelfs stand-up comedy allemaal vormen van Audible Content.

Nuttige en Bruikbare Content

Bovenaan de lijst is bruikbare content. Zorg ervoor dat met name voor het internet de layout van content conform het Google Algorithme is. Hiermee bedoelen we over het juiste aantal woorden met al dan visuele toevoegingen. Bij te weinig wordt het überhaupt al niet opgepakt door Google.

Zorg ervoor dat de bezoeker blijft en gebruik dus nuttige Content. Een moestuin blog moet bijvoorbeeld niet een hele pagina wijden aan het feit dat jong zaailingen het niet redden als ze voor de ijsheiligen naar buiten worden verplant. Een alinea hieraan wijden in een artikel over bijvoorbeeld welke groenten kunnen geplant worden in Maart, is voldoende.